torsdag 8 januari 2009

Tutorial: Förkläde!

Jag gick nyligen med i en förklädes-swap på sysidan och tänkte att det kanske vore lämpligt att lägga upp en tutorial för hur jag gjort mina förkläden. Mina förkläden är av en modell med väldigt hög midja och mycket vidd.

Hur mycket tyg du behöver beror på hur stort förkläde du vill göra. Till förklädet på bilden använde jag kanske 150x3m. Jag har använt ett påpressbart mellanlägg till midjan för att det ska hålla sig slätt och fint men det är inte ett måste. Det går alldeles utmärkt att rita ut mönstret direkt på tyget, det brukar jag göra, och kom ihåg att strykjärnet är din bästa vän. Som vanligt är alla bilderna möjliga att klicka på för att se större version. Jag har inte lagt till sömsmån.

Då var det dags att göra ett mönster. Vi börjar med det enkla. Du behöver en lång dubbelvikt remsa som ska gå om midjan och knytas i ryggen. Jag klippte för det här förklädet ut en remsa om 150x12 cm.

Bröstlappens storlek beror på ditt eget smak och tycke, i det här fallet är höjden på bröstlappen 30x25 cm. Eftersom jag syr fast bröstlappen under midje-remsan måste vi lägga till fem cm. Om vi sedan klipper ut mot vikt kant också så att vi får en snygg baksida på förklädet så har vi nu alltså en rektangel som är 70x25 cm.

Du behöver också klippa till snedslå-remsor som vid färdig vikt bred ska vara ca 1,5 cm, eller mindre. De här remsorna ska kanta bröstlappen och fortsätta vidare för att kytas i nacken. Du behöver två långa nog för att räcka från midja till att knytas bakom nacken, säg kanske 85 cm vardera, och en kortare som du ska använda till överkanten på bröstlappen. Det måste inte vara klippt på snedden egentligen, eftersom de inte kommer att sitta på några kurvade delar.

Sedan behöver du en mönsterdel som ser ut som på bilden till vänster. jag har utgått ifrån ett mönster jag gjort till en halvcirkelkjol. Jag ritade av halva mönstret, dvs en fjärdedels cirkel, och sedan klippte jag det i en lagom rundad form i den längd jag vill ha förklädet, minus 14-15 cm för volang. Den här mönsterdelen behöver du två av.

Mät nu på "kjoldelen" hur lång volangen behöver vara färdig. Ta det måttet gånger två och klipp ut en lång remsa med den längden och bredden 11 cm.

Om vi utgår ifrån att ditt förkläde är av samma storlek som mitt så borde du ha följande mönsterdelar:
  • Bröstlapp, en rektangel a 70x25 cm
  • Snedslå, två remsor a 6x85cm och en a 6x25cm som när de vikts och pressats är 1,5 cm breda
  • Midja, en remsa a 150x12 cm, och eventuellt påpressbart mellanlägg som är 150x5 cm
  • Kjoldel, inga specifierade mått,
  • Volang, 15 cm i bredd och i just mitt fall 320 cm långt.
Vi börjar med att fålla remsan som ska bli volang. Det går att göra även i efterhand men det är mycket lättare att göra det innan man rynkat tyget. I just förklädet på bilden valde jag att sy dit en spets.

Nästa steg är att rynka volangen så att den passar mot en av kjoldelarna. Om det behövs gör jag en tutorial i hur man rynkar också, det är bara att skriva en kommentar till det här inlägget så fixar jag det. Lättaste sättet att få det jämnt är att mäta ut fjärdedelar på både kjoldel och volang och passa in dom mot varandra innan du börjar rynka. På det viset vet du att det hamnar ungefär lika mycket rynk mellan varje punkt. När du rynkat, sy fast volangen mot kjoldelen, räta mot räta.

Ta nu den andra kjoldelen och sy fast den, räta mot räta, mot den första kjoldelen. Volangen hamnar mellan kjoldelarna. Vänd ut hela kjoldelen och pressa sömmarna. På det här viset blir inga sömmar synliga och förklädet är snyggt både bakifrån och framifrån. Om man absolut inte vill vändsy såhär, eller behöver spara tyg, går det naturligtvis bra att använda bara en kjoldel.

Mät ut mittpunkten på kjoldelens midja och på midjeremsan. Sy fast kjoldelen mot _ena_ långsidan av midjeremsan, räta mot räta. Kjoldelens räta är nu den sidan som volangens rätsida är åt.

Vik bröstlappen på mitten, så din 75x25 cm rektangel är 35x25 och pressa. Rynka vid den vikta kanten så att bredden där är ca 20cm istället för 25. Det här är för att den ska sitta bättre över bysten. Sy fast den korta snedslå-biten över det du just rynkade, som bilden till vänster visar. Sy sedan fast snedslån på långsidorna av bröstlappen, börja nere vid midjan och fortsätt sömmen ända till slutet på remsorna, vilka borde sluta sisådär 50 cm förbi överkanten på bröstlappen.

Mät ut mitten på nederkanten av bröstlappen och sy fast den mot mitten på midjeremsans andra långsida, räta mot räta. Nu ska midjeremsan ha bröstlapp mot ena långsidan och kjoldel mot andra.

Vik nu midjeremsan dubbel, räta mot räta, så att bröstlappen ligger mot kjoldelen. Sy ihop kortsidorna och sedan långsidorna från kanterna fram till där kjoldelen börjar. Vänd remsorna rätt och pressa noga så att sömsmånerna vid kjoldelen hamnar inuti midjeremsan. Sy en kantstickning längst med hela nederdelen av midjeremsan.

Pressa bröstlappen uppåt innan du syr en kantstickning längst med överkanten på midjeremsan också. Bilden till vänster illustrerar hur det här momentet ser ut på insidan.

Voila! Du har ett jättetjusigt förkläde utan några synliga sömmar utöver kantstickningar.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Super snyggt förkläde! Skulle aldrig lyckas, eller rättaa sagt ha tålamod att göra ett lika fint. Keep going with the blog!

Deliana sa...

Tålamod schmålamod! Jag har inget som helst tålamod själv. jag trivs bara med sömnaden om det går fort att få snyggt resultat. :) Tack för kommentaren och komplimangen!

Kultisten sa...

Har just fått låna en symaskin och tror att ett förkläde efter din modell blir det första jag ger mig på... och det blir också det första seriösa jag syr på maskin på sådär femton år. Önska mig lycka till! ;P

Anonym sa...

Hej, hej!

Jag håller på att sy ditt vackra förkläde. Nu är det så att jag undrar över det här med hur man rynkar först och sen syr fast. Min spontana tanke var att nåla fast volangen så att det blir rynkat och sy direkt på kjoldelen. Men man kan alltså rynka den separat? hur gör man då?

Passar på att fråga en fråga till, du verkar ju ha mycket erfarenhet av att sy. Min tio år gamla symaskin har börjat gå väldigt lååångsamt. Jag har rengjort "griparen" tror jag de kallade den i instruktionsboken och oljat lite som det stod i manualenmen det hjälpte inte. Har du något tips på vad som behövs göras?

Tack på förhand för hjälpen! :-)

Deliana sa...

Hej Anonym!
Det här är hur jag gör när jag rynkar tyg:
http://www.wikihow.com/Gather-Fabric-into-Ruffles


Hmm, det kan vara väldigt många olika saker som ditt symaskinsbesvär kan bero på. Om jag var du skulle jag ta maskinen till en reparatör och ge den en ordentlig service. Det kan behövas emellanåt. :)

Anonym sa...

Ahaaa, fiffigt! Tack för hjälpen, vad snabb du var, hade inte väntat mig det eftersom inlägget är från förra året!

Ja, en service är nog vad min maskin behöver, får fixa det! :-)

Fanny sa...

Jättesnyggt! Ska precis börja sy mig ett eget förkläde och det här var jättebra inspiration! Däremot funderar jag på om jag köpte tillräckligt med tyg...

Jessica Frej sa...

Hej! vilket otroligt fint förkläde! Jag jobbar med mat i olika sammanhang, tv, tidningar och kurser och letar efter ett fint förkläde som jag kan ha när jag gör olika event och dettta är precis i min smak! Jag är helt talanglös när dte kommer till att sy. Finns det möjlighet att köpa ett förkläde av dig?
kontakta mig gärna på mail@jessicafrej.se