lördag 4 oktober 2008

Kort om de NDS spel jag spelat den här veckan

För några dagar sen spelade jag klart Spore Creatures. Jag tyckte först det var ganska tråkigt men jag blev snabbt beroende och så fort jag hade en minut över spelade jag. I spelet blir man separerad från sin bästa kompis, Oogie. Den onda Gar'Skunther kidnappar honom och självklart ska man rädda sin lilla kompis. Man reser från planet till planet och evolverar altefter man träffar nya raser att antingen bli vän med eller utrota. Det som var roligast av allt i spelet var ändå dansmomenten. Det var en av de två sociala interaktionerna man kunde göra med varelser för att bli vän med dom. Ibland var det väldigt lätt eftersom det gick långsamt, men vissa andra var hysteriskt svåra innan man hade lärt sig "melodin". Slutet var inte helt tillfredsställande, det kändes lite abrupt. Lite grann känns det som att jag spelade en demo och väntar på att det riktiga hela spelet ska släppas.

Igår kväll började jag spela Animal Crossing - Wild World. Det kändes sött och roligt i början men jag tycker det är menlöst mer än något annat just nu. Spelet går i realtid, dvs om klockan är tolv här är den också det i spelet, vilket hade varit trevligt om det inte vore för att olika saker händer olika tidpunkter på dygnet och man är beroende av vilken veckodag det är för en mängd saker. Det innebär liksom att jag måste komma ihåg att spela på måndag om jag vill hinna till ekollonfestivalen tex. Det håller inte, jag vill ha spel som rör sig framåt när jag spelar. Nästa dag i spelet ska inte vara nästa dag iRL, speciellt när det inte händer särskillt mycket på en och samma dag. Jag kommer nog spela det några dagar till men jag är hyfsat säker på att jag kommer tröttna ännu mer, det är redan med visst motstånd jag startar spelet... Spelet skulle säkert vara roligare om man utnyttjade multiplayerfunktionen och kunde hälsa på i varandras små städer. Jag skulle förklara vad spelet går ut på men det verkar inte gå ut på något särskillt ärligt talat. Det här är helt enkelt inte min typ av spel.

2 kommentarer:

Kristoffer Lindh sa...

Själv är jag riktigt besviken på PC/mac-versionen av Spore, så jag kan tänka mig att DS-versionen inte skulle få mig att gå igång. Däremot är jag grymt pepp på Vicilization till NDS.

Deliana sa...

Jag däremot är fullkomligt begeistrad över PC-versionen! Men det kan nog mycket bero på attjag inte hade låtit mig hypeas så mycket av det innan det släpptes..