tisdag 4 augusti 2009

NärCon

I helgen var det NärCon, ett multikonvent med emos och hest. Jag var där med Gabriella för att representera bokhandeln. Vi sålde ingenting, det var mest en pr-grej och en god ursäkt för att få bokhandeln att betala resa och logi. ;)

Jag har bott på hotell en gång någonsin tidigare i mitt liv så det var lite av en lyxhelg för mig. Vi bodde på First Hotel. Det var jättefräscht, servicen var bra och sängarna var jättebekväma, i alla fall i jämförelse med min egen säng. Frukostbuffén kändes för mig bekant, det var ungefär samma sorts urval som det brukar vara på finlands-färjorna. Det var skönt att kunna äta en stadig frukost som man kunde stå sig halva dagen på.

Jag höll i en virk-workshop under fredagen och lördagenoch det gick strålande. Det var fullsatt nästan hela tiden och det var en härlig blandning av människor. Mest imponerad är jag över att det var både killar och tjejer som vågade sig på att virka.

Jag har alltid sett mig som en person helt utan tålamod, jag trodde aldrig att jag faktiskt skulle kunna fungera i en situation där jag ska lära ut något knepigt till andra men det gick över förväntan. Jag är tyligen både varm och pedagogisk, who knew?

Jag kan stolt säga att varenda person som slog sig ner faktiskt lärde sig att virka, till och med de envisa sötnosarna som sa att de bara var där som sällskap till sina vänner och absolut inte ville prova. 1-0 till mig.



Förutom min virkning ordnade bokhandeln med Geektionary, dvs pictionary med nörd-tema. För den som inte spelat pictionary förr så ska jag förklara lite snabbt här: man spelar generellt i lag. En person i laget går fram till den vita tavlan (eller svarta tavlan) och drar en lapp ur en skål med ett ord eller uttryck. Personen ska sedan illustrera ordet eller uttrycket på tavlan och dennes lag har 30 sekunder på sig att gissa vad det är, därefter får även de andra lagen gissa.

Jag hann inte se hela geektionaryn någon av gångerna, men det verkade vara en succé. Mina personliga favoriter var ”snel hest” och ”mr T”. Det var Gabriella som höll i Geektionaryn.

Resten av helgen spenderade jag mest vid grillen. Det var UppCon/konventseliten som höll i den. Där fanns hamburgare och musik och det spännande var att på många sätt fick grillen konventet att kännas som en festival. Det spelades musik nästan hela tiden och folk var som galna i att dansa, det var fantastiskt. Sen att alla mina snela hestar var där gjorde ju inte saken sämre. Ska dock tillägga att jag är glad om jag aldrig ser en hamburgare igen i hela mitt liv. Förutom hotellfrukosten var hamburgare det enda jag åt på 4 dagar....



Det känns lite tråkigt att jag inte orkade nörda mig mer än så under helgen, det fanns ju så mycket att göra där men virkningen tog liksom andan ur mig, även om det var roligt. Jag hann dock med att testa Battlestar Galactica-brädspelet och blev helt förälskad. Det ska införskaffas så snart det bara är möjligt.

Jag gjorde som sagt var inte så mycket aktivt under konventet men jag fick ändå ett ganska fint helhetsintryck av det. Det kändes som ett väldigt mångnyanserat konent med något för alla. Det fanns hela tiden aktiviteter att delta i och stämningen var på det stora hela väldigt hög.

Till nästa NärCon (om det blir något) ska jag:
Cosplaya. Det roliga med ett sånt här multikonent är att jag inte behöver hålla mig inom den trånga ramen japan som på UppCon. Det finns hur mycket skoj som helst att välja bland.

Planera in mer aktiviteter, däribland zombie-lajva. Har jag planerat i förväg att jag ska göra något så är det större chans att det faktiskt blir av. Det är lättare att spara på energin om man vet att man har något särskillt man behöver den till.

Ta mer bilder. Det fanns ju så många söta människor att fotografera men jag tog mer eller mindre bara bilder på virkning och Geektionary. Som tur är finns ju Konventsbilder.se.

Spendera mer pengar. Detsamma gäller nästa UppCon, det finns ju så mycket rolig merchandise att köpa på alla dessa konvent. Jag är särkillt förtjust i samlarfigurer som Cactus Pups och Gloomy Bear. På det här konventet köpte jag bara en liten rosa cactus pup och en liten hemlig present till någon jag tycker om. Kan ju inte visa vad det är här, då förstörs ju överraskningsmomentet!

Inga kommentarer: