söndag 19 oktober 2008

Julen närmar sig med stormsteg...


Det är oktober men julen gör sig redan påmind. Jag tittar på en förmiddagskomedisere (ojoj, långt ord) på trean, Jesse, och där är det redan jul. Det pyntas, bakas och kastas snöböll. När jag ser ut genom fönstret börjar det ändå kännas att vintern är på väg. Den gigantiska björken ute på gården är knallgul och rönnbärsträdet är fullt av röda små bär men inget annat. Marken är täckt av det björken inte orkade bära längre.

Jag älskar julen. Allt pyntande och bakande gör mig själaglad och bäst av allt är ju julklapparna! Jag älskar att få julklappar men att få ge presenter är ju jackpotvinsten nummer ett. Mitt prolem är bara det att mina presenter har börjat få ganska höga förväntningar från familjen. Min grej har blivit att de bort något jag gjort själv och att alla i familjen får en mer eller mindre likadan.

Förra året gjorde jag necessärer och fyllde med badrumsaccessoarer och det vet jag väl inte om det var en sådär stor hit egentligen, necessärerna blev ganska dåligt gjorda därför att min symaskin krånglade mer än vad som borde vara möjligt och jag vet inte om mina virkade tvättlappar och tvålpåsar kom till användning hos någon som fick dom men det var i alla fall något jag gjort och kändes kanske lite lyxigt hoppas jag. Året innan det firade jag inte jul med familjen så jag gjorde inte heller gemensamma presenter på det viset men till farmor och pappas kusin gjorde jag äppeldockor och mor fick en stickad halskrage. Äppeldockorna var uppskattade och egentligen beställda eftersom jag hade gjort en till mor tidigare och det hade skapat visst habegär hos de två damerna. Det är för övrigt min mammas äppeldocka som pryder det här blogginlägget högst upp. För er som inte vet vad en äppeldocka är, eller som väldigt gärna vill göra en själv, har jag ett länktips till en hemsida om just äppelockor:


Året innan dess gjorde jag vetekuddar till alla. Det var en väldigt uppskattad gåva och väldigt användbar. Jag gjorde dom i lite olika tyger för att ge dom lite personlig prägel och jag fick i alla fall höra att det var en fantastiskt bra present. Sen vet jag inte om folk faktiskt använder dom egentligen men det känns som en omtänksam gåva och jag är fortfarande väldigt nöjd med dom. Mönstret gjorde jag själv och jag har tänkt att någon dag lägga upp instruktioner och ett utskrivbart mönster här på bloggen men det kan nog dröja lite. Om någon vill hinna göra sådana till julen så säg till så snabbar jag på med instruktionerna.

Ja det är oktober men för oss som gör sina julklappar själv börjar det bli hög dags att sätta igång fabriken. Jag har inga bra idéer för årets julklappar men jag måste nog bestämma mig snart. Mitt julpynt bestämde jag redan förra julen och mycket av det ska jag göra själv så tills jag hittat på vad alla ska få i julklapp får jag pyssla med julpyntet.

Ska du göra dina egna julklappar iår?

Inga kommentarer: