lördag 10 januari 2009

Att vändsy en väst

Min bror köpte nyligen en helt fantastisk kostym på second hand, men den saknade väst. Som den sytokiga syster jag är fick jag helt enkelt ställa upp. Tyget var något slags bomullstyg med vävda ränder. Jag klippte på skrådden, enligt önskemål från bror, och det blev skitsnyggt.

Jag tänkte jag ska passa på att förklara hur jag enklast vändsyr en väst. Jag utgår ifrån att du har alla mönsterdelar utklippta och klara innan du följer de här instruktionerna. ;)

Börja med att sy ihop axelsömmarna, både på fodret och på det yttre tyget. Lägg sedan fodret och yttertyget, räta mot räta, och sy ihop foder och yttertyg i ärmhålen och sedan västens halsringning och längst fram på västens framstycka. Du ska alltså inte sy ihop västens sido-sömmar eller nedre kanten ännu.

Vänd rätt. För det här behöver du dra västens framstycken genom axlarna på västen. Sy ihop sidosömmarna, fodertyg och yttertyg för sig så att dessa sömmar inte blir synliga sen. När du gjort det kan du vränga västen halvt om halvt ut och in igen så att du kan sy ihop västens nedre kant. Lämna ca 10 cm öppet mitt i ryggen.

Vräng västen rätt igen och pressa. Strykjärnet gör alltid skillnaden mellan ett halvdant plagg och ett välgjort plagg. Sy igen hålet i ryggen med en kantstickning längst hela nederkanten på västen.

Alltså, som snabb lista:
  1. Sy axelsömmar på foder och yttertyg.
  2. Sy ihop foder och yttertyg i halsringning, i fram och i ärmarna.
  3. Vräng ut och in och sy ihop sidorna på foder och sedan yttertyg.
  4. Vräng ut och in och sy ihop foder och yttertyg, lämna 10 cm öppet.
  5. Vräng ut och in och gör kantstickning.

Mönster till västen? Jag har inget. Jag draperade lakansväv direkt på bror. Det går troligtvis snabbare än att rita av ett färdig mönster. Jag använder mer eller mindre aldrig färdiga mönster. Inte för att jag är bra på att göra egna utan för att jag helt enkelt inte begriper hur de tänkt med färdiga mönster och inte litar på passformen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

hej! Kom hit av en slump, och lyckades råka läsa ditt inlägg om hur man vändsyr en väst. Tack! Jag får liksom aldrig riktigt till det som att jag har gjort på det smartaste sättet. Och din förklaring är den första som varit tillräckligt pedagogisk! Nu känner jag mig peppad på nytt försök. /Ida

Deliana sa...

Vad härligt att den var någon till hjälp!

LustigLinda sa...

oj vad bra! Tack för den fina förklaringen, jag håller på att sy små barnvästar och nu blir det sååå mycket lättare och finare.

Hanna Engkvist sa...

Perfekt, precis vad jag behövde. Kunde inte räkna ut det själv och sonen har beställt en cowboyväst till maskeradkalaset han ska på imorgon.

Unknown sa...

Bra beskrivning men en fråga behöver jag inte någon infordring då?

Mvh
Inge

Deliana sa...

Inge: Det är lite upp till dig! Jag skippade det helt och hållet på den här västen och det gick alldeles utmärkt. :)