lördag 10 januari 2009

En fräsch och ren dator att förstöra

Nej jag har inte köpt en ny dator, men jag har äntligen ominstallerat den jag har. Jed kom hit igår med sitt tech support-kit. Det vi talar om är chassit till en extern hårddisk som han mekat in en cd-rom i. Det innebär att vi kunde göra en fullständig systemåterställning på den här laptopen. Nu är den fräsch som en nybadad oskuld. Det tog mig nära 4 år att förstöra datorn till den grad att den kändes obrukbar. Jag gjorde ganska regelbundet underhåll på den, men det samlas skit i datorn ändå, det gör det. Man behöver göra en gammal klassisk ominstallation på datorer då och då och jag skulle gjort en på den här för länge sedan om jag bara hade haft en cd-rom i den.

Nu är det gjort och det känns så fantastiskt. Den är så tyst och rar och snäll, allt går så fort och det ser så fräscht ut bara. Det känns nästa som att ha en ny dator, förutom att den fortfarande har en 12" skärm, har en hårddisk som närmar sig pension och saknar dvd-rom.

Det bästa med en ominstallation är omstrkturering. Man tänker ofta att man ska sortera om sina bilder och sådant, men det gör man ju aldrig förutom när det är dags att blåsa om datorn. Kommer jag att hålla den här strukturen? Tveksamt, men tanken är god.

Inga kommentarer: