onsdag 29 april 2009

Svenska serier, tydligen min avdelning. :)

Det går bra på bokhandeln för mig, jag har fått en egen hylla att ansvara för och idag fick jag äntligen en egen nyckel så jag kommer in utan hjälp på morgonen. Nyckeln är döskallemönstrad och hyllan är fylld med svenskspråkiga serier.

I helgen var det spx09 och jag var inte där. Däremot besökte några av mina vänner festivalen och det känns lite som att det räckte med andrahandsupplevelsen, i mångt och mycket verkade det saknas "min" typ av serier där i allmänhet. Ett par serier jag vill lägga till i min egna bokhylla dök i alla fall upp där.

"Mara från Ulthar" av Karl Johansson ser lockande ut, för en Lovecraft-älskare som mig. Tecknarstilen som sådan är jag kanske inte overväldigande förtjust i men jag kan inte motstå lockelsen av en sån uppenbar flirt med Lovecrafts "The Dreamquest of Unknown Kadath" och "Cats of ulthar" som är några av mina absoluta favoritnoveller. För några provsidor ur serien kan ni besöka Komika förlags hemsida, klicka här.

En annan serie som frestar är Kim W Anderssons "Love Hurts". Den har en tecknarstil som tilltalar mig desto mer samt känns mer flödande och lättilgängligt. Albumet innehåller en mängd kortare skräckromantiska berättelser varav många tidigare publicerats i Nemi. Jag har inte läst Nemi på flera år så jag skulle tro att de är nya för mig allihop. För några provsidor, klicka här. Boken har fått matchande t-shirtar som jag är smått förälskad i också, men tryck centrerat mitt på magen känns inte helt smickrande på en knubbis som mig. jag kan ju förstås sy om dem... T-shirtarna finns på Shock.

SJÄLVKLART vill jag att ni kommer till SF-bokhandeln och köper dem. Om inte annat så för att hälsa på mig. :)

4 kommentarer:

Lithia sa...

Det här är totalt OT för ditt blogginlägg men jag ville bara säga att jag hänvisat en del till din blogg under min projekt med min första high waist. Jag är lite färgad av när jag pluggade, jag vill gärna ange mina källor. Jag hoppas det kändes OK för dig, annars får du säga till så tar jag bort länkarna.
Tack för inspirationen, utan bilderna på dina high waist hade jag aldrig vågat mig på en.

Deliana sa...

Lithia, självklart är det ok, men uppskattar alltid när man talar om det för mig. :)

Karl Johnsson sa...

Sorry att min stil inte tilltalade dig mah´darling. Hoppas ändå att du kommer att uppskatta "Mara från Ulthar" när du har läst hela.

Vi siktar på att den ska komma ut i början av juni, men det kan dröja längre.

Tack för the write-up!

kalle

Deliana sa...

Karl Jonsson, du vet hur det är, vissa stilar måste man vänja sig vid innan man kan slappna av med dem. Ser fram emot att läsa serien!