måndag 17 augusti 2009

AmiguGloomy!


Jag började på den här redan på NärCon men det kom en massa annat smått emellan så den blev inte klar förrän idag. Låt mig presentera Gloomy Bear. Gloomy bear är en av mina favoritkaraktärer, skapad av den japanska konstnären Mori Chak. Gloomy Bear är en 2 meter lång rosa björn som äter människor. Ni läste rätt, han äter människor.

Mori Chak skpade gloomy som en motvikt till Sanrios söta små figurer, alla rara djur som bara är pluttesnuttelull och gullegull hela tiden. En riktig björn är inte snäll. De må vara söta, men de är ju faktiskt vilda djur och vilda djur är farliga.

Jag tyckte det var dags att jag kombinerade min kärlek till Gloomy med min kärlek till amigurumi.

Alla kroppsdelar är virkade för sig sedan fyllda med kuddvadd och ihopsydda. Sedan broderade jag dit blodet och sedan penslade jag klarrött nagellack på det för att det skulle se lite geggigt ut.

Jag fick inte till proportionerna riktigt, för korta ben och för lång överkropp framförallt, men på det stora hela är jag nöjd.

Inga kommentarer: