torsdag 14 mars 2013

Bakverksplanering

Med en ovanligt lugn dag i receptionsdisken hinner jag ta några minuter till att söka inspiration på nätet inför nästa artikel i ROBOT. Temat den här gången blir ätbart eftersom det är det läsarna verkar uppskatta mest.
Fokuset ligger inte på recepten, jag använder generellt beprövade grundrecept. Här är det utformningen som står i centrum och instruktioner för hur barnen själva kan göra spelinspirerade mästerverk till kalaset.

Jag tänkte prova att göra mina egna kakstansar till den här artikeln och om det går riktigt bra så skriver jag nog instruktioner för det också i artikeln. metoden jag tänkt använda är denna:
http://www.wikihow.com/Make-Cookie-Cutters

Den stora frågan är om de blir stabila nog för att använda till en himla massa kakor. Aluminiumformarna är oftast ganska sladdriga. Om jag viker aluminiumet dubbelt kanske jag får lite mer stadga på det hela, vad tror ni?

1 kommentar:

Pleu sa...

Jag har sett liknande guider där dom använder dubbelt så breda remsor som dom viker dubbla och har två remsor per form, alltså fyra lager aluminium. Tror det funkar bättre. :) Då kan man ju även skarva om man vill göra komplicerade/stora saker. :)