tisdag 19 mars 2013

Deadlineångest

Deadlineångesten ligger tät runtom mig. I övermorgon ska nästa pysselartikel för Robot ligga på redaktörens bildliga skrivbord och jodå, jag kommer att hinna. Likt förbannat är jag så stressad att jag är nära tårar.

En artikel av det här slaget, två helsidor med 4-5 bakverk, innebär generellt inte långt ifrån två heldagars arbete varav merparten av den tiden spenderas i köket. Jag måste prova mig fram och dokumentera vad jag gör hela tiden. Inte nog med det, alla bakverk behöver vara färdiga något sånär samma dag så att jag kan ta ett foto på allt tillsammans och för att göra det måste jag dessutom försöka skapa en miljö där bakverken passar in.

Sen ska mina anteckningar omvandlas till något ett barn i 8-årsåldern kan förstå och bilder bearbetas innan artikeln väl skickas in.

De senaste två kvällarna har jag bakat och skrivit, imorgon ska jag möblera, duka och fotografera och med lite tur kan jag ha min första ångestfria dag på sisådär en vecka framåt helgen.

Det är då tur att jag inte gör de här artiklarna mer en gång varannan månad och att barnen verkligen uppskattar mina artiklar. Det sistnämnda gör det värt allt slit, utan tvekan.

Inga kommentarer: