torsdag 4 september 2008

Tutorial: Söta hattar a la EGL

Jag har fått frågan från ett par olika håll om hur jag gör mina små hattar så jag tänkte jag skulle lägga upp en "tutorial" på det. Ignorera sneda sömmar och andra små misstag, de rättar jag till senare, huvudsaken för mig var snarare att visa hur det går till än att göra en perfekt hatt medans jag gör det. :)

Det går åt ca 30x30cm av både tyg och mellanlägg. Eventuellt mer om du väljer att göra en veckad dekorativ kant som jag valt att göra. 30x5 cm ylle är valfritt om du vill fodra hattkullen för lite mer stadga.

Först och främst behöver du ett mönster. Det enklaste är att göra en helt rund hat men jag väljer att göra en lätt ovalformad. Du behöver i grund och botten 3 mönsterdelar. Två delar som ska göra "hattkullen", dvs en avlång bit och en rund bit, och en bit som ska bli brättet. Om du vill göra ett brätte med veckad kant ska du göra brättet ca 2 cm smalare än du vill ha den färdiga hatten. Det kan vara en hel del pill med att rita mönstret. Sax och tejp är dina vänner, ge dom den uppmärksamhet de förtjänar. Rita av mönsterdelarna på ditt påstrykbara mellanlägg, brättet behöver du två exemplar av.

Klipp ut mönsterdelarna och stryk fast dom på tyger du ämnar göra hatten av. Det finns ingen särskild anledning till att jag inte klippt ut mitten ur ena brättesmönsterdelen (långt ord där), det är mest slump och inget annat. Lämna ca 0.5 cm i sömsmån på alla delarna och klipp ut. Om du valt att göra en hatt med veckad kant ska du också klippa ut en del i tyget som är lika me cirka 2 gånger omkretsen runt hattbrättets mönsterdel gånger 4,5 centimeter. Klipp gärna ut den delen mer än 2 gånger omkretsen så är du garderad utifall att det skulle bli för kort. Här vill jag hänvisa till videon jag la upp tidigare idag om hur man lättast gör ett band med pennveck.

Sy ihop delarna som ska bli hattkullen först och sy sedan fast den mot en av brättesdelarna. Det här är väldigt pilligt arbete, jag rekommenderar nog egentligen att sy det här för hand men jag är för lat och använder maskin ändå. Det brukar kunna resultera i att jag sprättar upp och gör om så pass många gånger att jag nog hade sparat tid på att sy för hand i slutändan men det är tanken som räknas.



När du har kommit så här långt är det dags att nåla fast den veckade remsan mot brättesdelen. I samma veva nålar du fast den andra brättesdelen enligt bilden och sen syr du försiktigt, kom ihåg att nålarna kan göra ont på symaskinen och sy väldgit försiktigt över dom eller ta bort dom allt eftersom. Det här är betydligt lättare att lyckas bra med när du syr med maskinen.

När du lyckats med konststycket som är det föregående steget i den här tutorialen ska du vränga allt ut och in. Nu böjar det se ut som en hatt! Pressa gärna runtom så det blir jämnt och fint. Strykjärnet är din bästa vän när du syr, oavsett vad du syr.
Det är i det här läget jag syr ihop ett litet foder av en bit tjockt ylle och petar in i hattkullen om jag tycker att det har för dålig stadga. Den syr jag fast för hand i sömsmånen där brättet möter hattkullen.

Du kan du själv bestämma hur du vill avsluta den. Man kan ta en bit bomullsband och sy fast mot den delen av brättet som är neråt och vika det upp, för att ge den en känsla av en "riktig" hatt, jag brukar täcka hålet med en rundel av tyg som jag strykt mellanlägg på och vikt in kanterna och under rundeln låter jag ett tygband gå så jag kan knyta hatten om huvudet. Ibland syr jag fast ett perukspänne istället för ett band eftersom det är snällare mot frisyren då man slipper ha ett band som stör. Sen vad gäller dekorationer så finns det hur mycke som helst man kan göra. Spetsar, band, rosor, rosetter, kristaller... Du sätter själv gränserna. Visa gärna dina egna kreationer, det är roligt att se vad anda gör!

2 kommentarer:

Lou sa...

Du vet inte vad man hittar mönster till sådana pyttesmå hattar med flor a lá 50-tal? Skulle verkligen vilja knåpa ihop en sådan :)

/Lou

Fanny sa...

Seriöst, du har ju tutorials på alla bra saker som jag velat pröva men inte riktigt vetat hur! TACK!