torsdag 6 november 2008

Senaste projektet

Att kalla en enkel kjol för ett projekt känns lite missvisande. Ordet får det att låta som något stort och svårt egentligen men jag kör på det ändå. Jag håller på att sy en kjol i svart flockat satin, ett gardintyg från Jotex som jag fastnade för.Ohyggligt lat som jag varit den senaste veckan har jag inte hunnit längre än såhär. Just nu är linningen bara ihoptråcklad med själva kjoldelen men det ger en idé om hur det kommer att se ut. På Betsy ser den hur tjusig ut som helst, men så fort jag själv tar på mig den ser det ut som ett 80-talsmissfoster. Det går förhoppningsvis över när den är klar.

Den kommer att ha en dold dragkedja i sidan och det som saknas i huvudsak just nu är volangen nertill. Kjolen kommer att prydas av en 10 cm bred volang i samma tyg, så strunta i att underkjolen tittar fram på bilden för den kommer inte synas när det hela är klart. När volangen är på plats ska jag eventuellt sätta ytterligare en slags volang på. Hur ska jag enkalst beskriva hurdann jag menar nu... Om du tar ett långt smalt tygstycke och rynkar båda långsidorna så får du en lång rynkig remsa. En sådan ska jag eventuellt fästa ovanför volangen. Det beror lite på hur det ser ut när den första volangen väl är på plats. En sak jag är väldigt nöjd över är formen på linnigen.
Som ni ser råkade det nästan bli mönsterpassning också. Det var inte i min planering så det är en väldigt lyckosam slump. Jag ska justera kjoldelen lite lite till vänster bara så illusionen av mönsterpassningen blir fullständig.

Ytterligare en detalj jag tänkt lägga till är två kanaler lodrätt baktill med ett varsitt snöre i, så man kan om ma vill rynka kjolen baktill om man känner för det och få till illusionen av en "bustle", det svenska ordet har för tillfället fullkomligt fallit ur min trötta lilla hjärna. Då gäller det såklart att ha en tjusigare underkjol än döskallekjolen.

Peter har rest bort till sin syster över helgen så jag får njuta av lite me-time fram tills på måndag. Det kan innebära antingen att jag grips at lättja och spelar dataspel hela helgen eller att jag blir överproduktiv. Vi kan ju hålla tummarna för att det blir det sistnämnda så hinner kjolen bli klar snart och jag behöver faktiskt organisera om lite i garderoberna..

För den som inte läst kommentarerna på förra inlägget kan jag meddela att jag hamnade tvåa i Sysidans väsktävling och ett litet pris skickas hem till mig inom kort. Ska bli spännande att se vad det blev för något i sömnadspaketet!

2 kommentarer:

Lillgull sa...

Svenska ordet för bustle= turnyr.. Syr du bara de där kjolarna till dig självpå skoj? Du verkar ju hur proffsig som helst! ;)

Deliana sa...

Turnyr! Tack! Jag har en imponerande förmåga till att tappa bort de mest välbekanta ord. Jo, på skoj för mig själv. Jag har inte helt kommit över prestationsångesten med att sy till Jag tvivlar inte på min syförmåga, men på förmågan att få det att faktiskt passa människan jag syr till. ;)