måndag 15 december 2008

Frivoliteter: Lektion 1 - dubbelknuten

Jag tänkte att vi inte börjar med stjärnan riktigt än, vi behöver öva lite på grundmomenten innan vi sätter igång med ett riktigt projekt. Alla bilderna i inlägget (och resten av min blogg) går att klicka på om man vill se dom i större format. Jag är tvungen att ha dom så förminskade i själva inlägget därför att det är så himla många bilder, det skulle bli för grötigt att läsa om jag hade dem i större storlek. Jag ska dock vid senare tillfälle göra en PDF-fil med både bilder och text men det är ett senare projekt. Om något moment är oklart så skriv ett meddelande så ska jag göra mitt bästa för att förklara bättre! Värt att nämna är också att instruktionerna är skrivna för någon som är högerhänt.

Jag skulle nog rekommendera att man läser igenom hela guiden först, men haka inte upp er på något parti innan ni provat. Ofta kan något kännas betydligt mer självklart medans man fysiskt provar sig fram än när man bara läser texten och ser på bilderna.
  1. Först och främst behöver du ta ut spolen ur din skyttel, om du har en modell man kan göra så med. Det finns inget direkt knep för det här, använd våld och vilja bara. Spola för hand upp några meter av garnet du tänkt arbeta i, du behöver inte fylla hela rullen bara för lite övningsuppgifter. När du spolat upp lite tråd på rullen kan du peta in den i skytteln igen. Klipp inte av garnet från nystanet.

  2. Ta skytteln i din högra hand. Håll fast garnet mellan tumme och långfinger på vänster hand en bit ifrån skytteln och lägg garnet runt din hand enligt bilden. Du håller alltså garnet i en ganska spänd cirkel runt din vänsterhand. Pekfingret är ganska viktig för arbetet eftersom man behöver spänna och lossa garnet om vartannat medans man gör knutarna. Lillfingret underlättar arbetet på sitt eget lilla vis också, det kommer ni att märka senare.

  3. Frivoliteter består av en mängd dubbelknutar, nu ska vi göra första halvan av dubbelknuten. Det här kan låta lite krångligt men det är egentligen inte alls så komplicerat som det låter. Med tråden från skytteln neråt, som på bilden i det förra stycket, vrid handen så att du får tråden runt handen, upp på ovansidan av handen. Tråden går nu alltså från din handflata, ner och runt. Kom ihåg att hela tiden hålla stadigt om "garnringen" i sin vänstra hand.

  4. För nu skytteln genom "garnringen" du håller i din vänstra hand, garnet från garnringen kommer att passera mellan skytteln och ditt högra långfinger så håll inte i skytteln allt för krampaktigt! När skytteln passerat ska du lyfta den uppåt lite och dra tillbaks den ut ur ringen, den här gången går garnringen mellan skyttel och höger tumme.


  5. Dra i skytteln så att garnet spänns, släpp försiktigt efter med pekfingret på vänster hand, gör det här väldigt sakta till en början. Det som ska hända när du gör det här är att knuten du just gjort förflyttas från garnringen till skyttelgarnet.

  6. Håll skytteltråden spänd och dra uppåt och bortåt med vänster pekfinger så att knuten flyttas mot din vänstertumme, gärna så pass att den glider in lite mellan tummen och långfingret och hålls stadigt kvar där.

  7. Nu är det dags för andra halvan av dubbelknuten. För skytteln över garnringen, sänk ner den något och dra den igenom ringen mot dig. Flytta över knuten från ringen till skytteltråden som du gjorde i förra steget och dra med pekfingret så att knuten hamnar så nära den förra knuten som möjligt.

    Nu har du gjort färdigt din första dubbelknut. Om du har gjort rätt ska ringen nu gå att justera i storlek genom att helt enkelt dra i garnet i ringen eller från skytteln. Gör totalt fyra dubbelknutar innan vi går vidare till nästa steg. Om ringen känns tight så expandera den lite bara. Arbeta inte för hårt, det ska gå ganska lätt att justera ringen i storlek.

2 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Hjälp vad svårt! Jag får nog försöka i morgon igen.

Anonym sa...

Så glad jag blev när jag hittade dina lektioner.
Jag är så sugen på att testa detta handarbete men har inte lyckats hitta några beskrivningar på hur man gör från starten.
Skyttel har jag skaffat så nu kan jag börja öva.

Tackar och bockar!