tisdag 2 december 2008

Lägesrapport

Ok så idag var den stora sy-dagen, och jag har sytt. Det har gått lite småsegt eftersom jag emellanåt satt mig och pysslat med frivolitetr framför TV'n men tyllkjolen börjar närma sig klar. Jag har rynkat och sytt fast totalt 25 meter tyll och sytt ett foder till i ett glansigt svart gardintyg. Det ser inte så dumt ut men jag är inte helt redo att sy ihop det i linningen ännu. jag tror det blir ett lager till tyll ovanpå det lagret jag har gjort. det blir ett mindre lager än lagret jag redan gjort, men det är en positiv sak. Det kommer att snygga till det hela.

Just nu sitter jag och spånar på en ny coif, tacka UngFarbror för att jag vet vad det heter på svenska nuförtiden. Jag fick ju hem massor av svarta gåsfjädrar med posten igår och jag är så sugen på att göra en överdådig fjäderspäckad kreation om för tankarna till något i Burlesque stil. Jag har inte helt bestämt mig för hurdann bas jag ska ha, men det lutar mot något droppformat. Dekorationerna på coifen ska nog breda ut sig på bredden mer än på höjden och jag känner att en liten blomma eller två skulle göra sig bra som "centerpiece". Fjädrarna ska jag skala och frisera och sen tänkte jag trä svarta pärlor på fjädrarnas skaft. Kanske någon liten genomskinlig pärla här och var, för lite exra glamour? Vem vet, jag planerar väldigt sällan innan jag sätter igång med någon form av kreativt skapande. Det är lite mer spännande så ;)

1 kommentar:

Lillgull sa...

Spännande med tyllkjolen!
Det går att göra rosliknande blommor av friserade fjädrar jag har två små sådana blommor som jag köpt vintage! Den ena var trasig så jag fick möjligheten att se hur den var gjord. Det var en ullkula som man limmat och stuckit in fjädrarna i. På slutet har man satt i en ståltråd som stjälk, lindat med papper som sedan lackats.
Btw tror jag det blir skitsnyggt med droppformad fjäderklädd coif! Det kommer bli lite som en vinge tror jag!