tisdag 2 december 2008

En coif har fötts

Jag har precis gjort färdigt det som ska vara basen i min nya coif. För första gången någonsin gör jag den ordentligt. Jag vågar nästan påstå att det ser proffsigt ut till och med.

Jag började med en bit ylle som jag fuktade, ångade och formade över en större glaskula a la spåtant som jag hade liggandes i bokhyllan. Jag hade täckt kulan med plast först och främst. Sen lackade jag den fult med klarlack för att få den att behålla formen någorlunda, både utvändigt och invändigt. När det hade torkat och stelnat något klippte jag ut den formen jag ville ha och sydde en tät raksöm längst med kanten för att ytterligare tvinga den att hålla formen och inte töja sig. Jag lackade lite till för säkerhets skull och sedan började jag tålmodigt att nåla på det svarta satintyget tills det låg helt slätt om basen.

Jag sydde fast det längst kanterna och klippte bort överflödigt tyg. Sedan sydde jag snedslå runt hela coif-basen. Sedan saknades bara min lilla etikett och vips så var basen färdig. Jag ska sy fast en perukclip i mitten också så småningom men det tänkte jag göra efter att jag dekorerat den. I förra inlägget fick jag en idé från Lillgull, att arrangera fjädrarna så det låg som en vinge och det låter supersnyggt! Jag bubblar av inspiration! Just den här ska jag dock inte göra just så på, jag lyckades ju få satinet att ligga så slätt och fint och vill nog att den ska synas lite, men det är väldigt sannolikt att nästa coif-projekt blir på den idéen. :)

Det är nu det roliga börjar...

4 kommentarer:

Lillgull sa...

Jag är sömnlös i Stockholm, och väntar med spänning på att få se underverket! :)!! Jag vet ett bra ställe här i stockholm där man kan få tag på hattflor med sammetsprickar i på metervara! Om det kan va nått för damen kanske? ;)

Deliana sa...

Det låter solklart som ett ställe för mig! Vad heter det? Just för den här coifen är det med lite kort varsel dock, den ska vara klar tills imorgon. Jag hade tänkt ha den på Das Boot :) Sen är snart färdigdekorerad och det kanske är mest självkritiken som talar men jag tycker väl kanske att den ser lite billig ut. Den passar bra dock till det jag ska ha den till i look och känsla så jag kanske inte ska klaga. Bilder kommer under dagen såklart!

Monika pysslar sa...

Ska bli spännande att se det färdiga resultatet :)

Anonym sa...

pilligt. Jag är GRYMT imponerad av dina pyssel. Var får du tag på fjädrar förresten? Jag försöker få ihop grejer till en hårprydnad. Panduro har bara vissa sorters fjädrar, inte de finaste. :)