onsdag 17 december 2008

Mer julbak


Idag blev det lussebullar, men inget mönster på stjärna. Jag tänkte som så att det ändå inte är någon som har hunnit med lektionerna än så det gör kanske inget att jag är lite långsam på att slänga upp mönster.

Det går ingen nöd på mig, jag har sysselsättning så det räcke och blir över. På lördag ska jag åka till Finland och tills dess måste allt bak och all sömnad vara färdig, för att inte tala om all paketinslagning. Det är ett par hektiska dagar här framför mig må jag säga. Massor av godis som ska göras.

Förutom lussebullar har det idag också blivit brända mandlar. Förfärligt smaskigt men minst lika förfärligt dåligt för figuren. Tur att julen bara är här en gång om året. Imorgon ska det bli tryfflar och kola är det tänkt, vi får se hur det går, jag har aldrig gjort kola förut....

På sömnadsfronten kan jag säga att förutom alla dessa julklappar jag pillar med så påbörjade jag idag en kjol. Jo jag har mycket att stå i ändå men jag behöver ha något att slappna av lite med också, ta lite pauser från det jag måste och göra det jag vill. Den är baserad på min medaljongflockkjol, mer eller mindre en kopia av den fast i ett annat tyg. Ett omönstrat fint tyg jag hittade på en loppis än gång som kan vara råsiden, eller bara bomull. Ärligt talat har jag ingen som helst aning, jag har inga kunskaper när det kommer till materiallära alls. Allt jag vet är att det brinner, inte smälter, och har en liksom glansig matt yta och lite sådär vackert ojämn i väven på sina ställen. Vi får se om jag hinner färdigt med den innan lördag.

Nu ska jag gå och kämpa emot lusten att äta de brända mandlarna och förpacka dom i nånting, troligtvis strutar gjorda av julklappspapper. Nattinatt!

Inga kommentarer: