onsdag 24 december 2008

Ännu mera jul



Och så börjar julaftonen lida mot sitt slut. Det har varit en mysig och lugn dag med helt fantastiskt väder. Klockan två åt vi mer julmat än en människa borde kunna trycka i sig och det finns mat nog över till att mätta en hel armé. Förutom det som finns även på de svenskajulborden så finns på det finska bordet även morotslåda, leverlåda och kålrotslåda. Kålrotslådan är min favorit av alla lådorna. Sen fanns det farmors laxrullar. Jag tror att det är någon slags pepparrotscreme hon fyller dem med. Vad det än är kan jag ju säga att det smakar gudomligt. Jag var tvungen att smyga ifrån laptopen en liten snabbis just bara för att tjuva en från kylen, så pass goda är dom.

Efter att alla vaknat till ur matkoman då var det dags för julklappsutdelningen. Det verkade som att alla blev nöjda med sina julklappar. Farmor fick en ungefär likadan öronmuffgrej som jag sydde till mig själv för några månader sedan och såklart en brödkorg och grytvante, vilket är den gemensamma julklappen för iår som alla hushållen får av mig. Med alla menar jag mina föräldrar, farmor, mina "svärföräldrar" och min pappas kusin. Min bror fick en Stylophone, ett underbart litet elektroniskt piano som är väldigt skoj.

Till mamma gjorde jag ett förkläde. Det var lätt och roligt och så fort jag kommer hem ska jag svänga ihop en typ likadan till mig själv. Den syns här på min favoritmodell Betsy. Den är sydd i lila lakansväv av bomull och dekorerad med en vit bomullsspets. Den passade mamsen perfekt och hon verkade tycka om den.

Till Pappa gjorde jag en fickpluntegömma av en gammal bibel. Jag gjorde en nästan likadan till våran granne här i Finland men pappa fick en som var betydligt bättre gjord. Lite måste man ju favorisera farsgubben. Instruktioner för hur man gör ett hemligt skrin som det här kommer i nästa inlägg.

Jag fick en himla massa roligt. Jag har inte haft orken att fota grejerna jag fick men skriva om dom ska jag göra! Jag fick:
En emaljerad gjutjärnsgryta
Krydd- och pepparkvarnar
Elektrisk knivslip
En mortel i svart marmor
Garlic card
Boken: 1001 Cocktails
Muffinsformar i silikon
Stektermometer
Tekanna
De sedvanliga chokladaskarna och prydnadssakerna

För en stund sedan kom någon och knackade på dörren. Det var otroligt nog tomten som kom och hälsade på. Han hade med sig julönskningar från några vänner till familjen och en gåva. Ett litet änglaspel och en varsin pepparkaka. Det var väl gulligt?

Nu väntar bara lite bastubad och en kall öl, som alltid här i den Finska urskogen. Jag hörde att ni fick snö idag hemma i Sverige, vad härligt! Jag hoppas att det hinner komma mer innan jag kommer hem. Då kan man göra snöänglar och ha snöbollskrig. Igår kväll när jag bastade hoppade jag ut i snön och gjorde jag faktiskt en nakensnöängel. Inget river så skönt i huden som lite snöpeeling. God jul på er, igen.

1 kommentar:

Monika pysslar sa...

Låter som en underbar julafton.
Själv så är jag överlycklig över att det faktiskt snöade här på julaftons morgon. Kan det bli bättre än så?
Önskar er en god fortsättning.