måndag 8 juni 2009

Amigurumi! Super Happy Crochet Cute

Ja jag är kanske smått amigurumi-fixerad just nu. Jag har ju en tendens att fullkomligt obsessa över en sorts handarbete i perioder och just nu är det amigurumi som tar plats. Inte helt utan sina anledningar, vi har tagit in några böcker på jobbet som till sist lyckades få mig att falla i träsket ordentligt. Det har blivit så illa till och med att jag ska hålla i en workshop på bokhandeln den 18:e Juli. Mer info om det kommer när det väl börjar närma sig lite, men det kommer att vara gratis så så skriv gärna in det i kalendern redan nu så vi kan träffas och virka lite.

Igår damp det ner en ny bok genom brevinkastet. Amigurumi Super Happy Crochet Cute av Elisabeth A. Doherty. Jag har hittills 4 amigurumi-böcker och den här är minn favorit än så länge. Jag är inte fullt lika intresserad av själva figurerna i en här som i Crobots till exempel men den här innehöll så mycket mer välskriven information än de andra jag har.

Gulligast av allt var nog ändå att det längst bak i boken fanns lite tips på övningar man kan göra med händerna för att ta hand om sig lite. Det är viktigt att stretcha sina händer emellanåt och framförallt komma ihåg att vila när man virkar, speciellt när man virkar smått och tight som man gärna gör när man virkar amigurumi. I boken slår Doherty ett slag för ergonomiska virknålar, något som jag börjar inse är ett måste om jag ska orka pyssla ihop fler amigurumis än de jag redan påbörjat. Jag får ganska så rejäl träningsvärk efter ett par timmars virkande. Boken innehåller mycket bra information om nål- och garnval samt en hel del matnyttiga tips om ögon, paljetter och andra detaljer.

Även om många av mönstren i boken är ganska svåra så tror jag att även en ganska ovan virkare skulle klara av dem eftersom varje mönster är så tydligt skrivet, inte bara som några rader med siffror utan med många tydligt skrivna instruktioner.

Sen är ju faktiskt motiven i boken hemskt söta, även om de inte är robotar. Framförallt tycker jag att Doherty gett sina amigurumis ögons om tillför väligt mycket personlighet i jämförelse med figurer i andra mönsterböcker jag sett.

Det finns en chans att vi tar in den här boken i bokhandeln lagom till workshopen. Jag har ju redan övertalat de som beställer in böcker till bokhandeln att ta in fler handarbetsböcker så om ni inte vill beställa den från adlibris nu så ka ni ju alltid köpa den av mig i juli tycker jag. :)




Inga kommentarer: