lördag 13 juni 2009

Titthålsdekoration

I "Vänner" har de en ram på dörren runt titthålet. Jag har alltid tyckt att det var hemskt sött och velat göra samma sak själv men låtit mig avskräckas för att det inte känns orginellt. Idiot-skäl egentligen, man ska ha det man tycker är fint utan att bry sig om huruvida andra dömmer en för ens kreativitet eller inte. Jag lyckades lura min hjärna till sist genom att sätta en egen spinn på det.

Jag köpte en söt liten ram på ett loppis för tio kronor, gjorde ett hål anpassat efter titthålet på baksidan av ramen. Sen limmade jag fast ett fint tyg på ramens rygg och när det torkat lite gnuggade jag in tyget i hålet med en tesked, så det sträckte sig lite och liksom buktade in i hålet. Jag penslade på lite lim på baksidan av tyget genom hålet och lät det torka lite till. Sen klippte jag upp ett litet hål i tyget och gnuggade tyget så gott det gick bakåt och utåt, så det liksom hamnar runt hålet på baksidan.

När det var klart hängde jag upp ramen runt titthålet. Med lite extra hjälp av häftmassa sitter den faktiskt kvar som jag vill att den ska göra också, även om man smäller igen dörren som man gör ibland när man har bråttom.

Jag har en idé om att använda en större ram och istället för ett tyg använda mig av en bild, där titthålet kan få falla in som en naturlig detalj. Det är ett projekt för en annan dag, när jag hittat en tavla där titthålet faktiskt passar in.

Inga kommentarer: