söndag 9 augusti 2009

Remember kids: recycling is fun!

Ok så det är kanske inte så roligt, men det känns bra i hjärtat och plånboken. Jag gör poäng av att återanvända tyg och andra hobbymaterial i den mån jag kan. En klänning blir en kjol, tygrester blir accessoarer och necessärer.

Just nu sitter jag och sprättar upp en gammal pärlbroderad medaljong från en topp jag köpte på H&M för massor av år sedan. Det fick mig att tänka på att jag borde skriva några rader om det här.

Pärlor är inte nödvändigtvis dyra men ofta blir det billigare att köpa produkter med pärlor på och sprätta bort pärlorna. Som den här medaljongen. Den satt på en tröja jag skulle slänga, så på sätt och vis kostade pärlorna mig ingenting. Jag ser ofta halsband med fina pärlor på loppisar för bara några enstaka kronor medans samma mängd pärlor skulle kosta runt 20-lappen om inte mer från en hobby-butik. Think outisde the box, hobbymaterial finns överallt runtomkring dig.

En annan som verkligen förstår det här med att återanvända hobbymaterial är Anna från Billigt Garn. Jag har följt henne i ett par år nu och måste säga att hon är en superförebild för alla handarbetare! Hon säljer dessutom återvunnet garn via tradera.

Allfreecrafts.com
har en stor avdelning på idéer för att återanvända saker för pyssel.

Craftsters forum kan man också hitta en del inspiration till att återanvända saker och kläder för att skapa nytt.

Nuvarande projekt: Fortfarande amigurumi-Gloomy. Han är nästan klar men jag kom på villovägar och virkade annat emellan. Ehehehe, virrpanna? Aldrig.

Inga kommentarer: