onsdag 19 november 2008

Fnatt-i-hatt


Ja jag är ju då hattokig, på mitt eget lilla vis. Jag har sytt små fascinators och miniversioner av pirathattar och andra söta små hattar men inspirerad av Ung Farbror vill jag ju göra hattar på riktigt. Mest därför att jag har ett stort behov av att med mina händer förstå hur saker fungerar men också för att jag vill göra mina mina minihattar lite rejälare, jag vill att de ska kännas som riktiga hattar. Det är ett hantverk som lockar mig.

Bilden till vänster här är en av mina sydda hattar som jag la upp här i bloggen när den var nystartad. Visst är de sydda hattarna fina men jag stör mig faktiskt på sömmarna i hattkullen. Det känns för mycket hobbysytt på något vis såhär, för mig i alla fall.

Jag har hittat ett "fusksätt" att göra hattar på med vanlig hobbyfilt och vad jag tror skulle kunna vara trälim (white glue på engelska) istället för de dyrare äkta materialen. För mina minihattar kanske den här metoden skulle räcka till? Det är väl värt att testa. Nu måste jag bara hitta någo lämpligt att använda som hattstock och klura ut vad white glue är för något....

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Har lurkat här ett tag och följt din blogg, den är grymt inspirerande :)
White glue är antingen vitt s.k hobby lim/allround lim alterntivt trä lim.
Jag gissar dock på det senare för jag lärde mig en gång att man kan bygga masker med hjälp av trälim, man penslade det i massor av lager tills det blev ett hårt material. Med det i tankebagaget utgår jag ifrån att white glue = trälim.

Hade jag haft mer tid hade jag testat, jag vill också göra hattar utan sydd kant i kullen nämligen.
/L

Deliana sa...

Vad roligt att jag kan inspirera! Jag gissade också på trälim, om vi båda gissar på det kanske det stämmer! Du kan lita på att det kommer rapport från mig här på bloggen så fort jag har testat. jag ska bara hitta lämplig pryl att använda som hattstock alternativt göra en. :)

Anonym sa...

hehe nu spammar jag för fullt här men jag har klurat på om man inte borde kunna använda en skål i lagom stor storlek, det borde ju gå för minihattar iallfall? Man lär ju behöva klä in den i rejält med plastfolie och den går inte att nåla i men om man bara skall forma runda hatttkullar borde det ju gå...
Jag kommer starta egen blogg fokuserad på mitt egna märke + fritt skapande efter nyår och addar gärna dig som länk, om det går bra :)

Anonym sa...

Och det var ju då jag här ovanför som hade lite bråttom att klicka på "skicka" knappen...

Deliana sa...

Det är väl klart att det borde gå att använda en skål! Men eftersom jag vill göra väldigt många söta små hattar vill jag ju ha något som är smidigare och går att använda ler gånger. Det blir nog till att jobba lite i fars verkstad ute på landet. Ja självklart får du länka till mig! Eget märke, så härligt, jag har planer på det själv nån gång i framtiden. Inte som karriär dock, modevärlden är för hård för lilla mig. Men som hobby som förhoppningsvis finansierar sig själv.

Kristoffer Lindh sa...

Jag har påbörjat några små-hattsprojekt. Dock inte i form av miniatyrer, utan snarare mellanting mellan hatt och diadem, bilder kommer inom kort på bloggen.

Min hattlärare gjorde en kulle till en miniatyrcylinderhatt av ett papprör och isoleringsskumgummi, ett utmärkt material när man ska göra hattar förresten.

Sen vill jag slå ett slag för sydda kanter. Om man planerar att ha ett band på hatten så skulle jag absolut förespråka att man gör kulle och brätte separat, man kan jobba mycket med detaljerna i formen genom att mecka med den kanten. Men nu slog det mig att du kanske menar kanten på själva hatten, där kan det vara fint både med och utan sydd kant tycker jag, men det är givetvis en smaksak.

Anonym sa...

jag har jobbat i branschen som anställd nu några år och fått nog så nu tänker jag starta eget och går inte det då ger jag upp och har det som hobby i nån form och blir syslöjdsfröken eller något liknade istället...vi får se vad som händer..allt är i planeringsfasen fortfarande :)
Ang. hattsockar så är man ähndig i många material så kan man säkret fixa själv. Jag är tyvärr bara bra på textila, men skall ge mig på att göra egna knappar i eneträ till en stickad tröja jag håller på med..

Deliana sa...

Kristoffer, att göra brätte och kulle i två stycken tycker jag är suverränt, det jag menade på var att det ser trist ut när kullen är sydd i två delar och har en söm mitt i bak samt upptill runt rundeln som blir hattkullens "tak". Ser fram emot att se dina hattprojekt, som alltid. :)

Lithia, jo jag vet att du har jobbat inom branschen ett tag, ja har ju faktiskt sett dig på sysidan till och från, så jag förstår att du vill starta eget på lite högre nivå än bara hobbyverksamhet. Hoppas det funkar för dig! Jag kommer hålla utkik efter dig vetdu. :)

Även om jag ofta drömmer om att starta eget och faktiskt försörja mig på det så måste jag acceptera att jag saknar många av de mentala verktygen för att orka driva företag och som jag sa förut, den branschen är väldigt hård och jag har inte riktigt den känslomässiga staminan som krävs. Stor eloge till alla som orkar!

Jules sa...

Du är jätteduktig. Måste vara 'döpillrigt' med så små hattar jämfört med att göra stora. Fast vad vet jag? Jag älskar hattar, kepsar, mössor - ja huvudbonader överlag men jag har inte samma talang som du och ung farbror.

Kristoffer Lindh sa...

Talang går alltid att fixa. Jag började göra hattar i Januari i år, för ett år sedan var jag också talanglös...